Please use this identifier to cite or link to this item: http://site.curn.edu.co:8080/jspui/handle/123456789/534
Title: Acción de tutela como mecanismo de construcción del Estado Social de Derecho y de Democracia Participativa contemplada en la Constitución Política Colombiana.
Other Titles: Documento consolidado Pat Colectivo (FT -IV- 015) II semestre 2023 IP
Authors: Jiménez Sánchez, Luis Alberto
Espinel Benítez, Carlos Aníbal
Martínez Martínez, Olarys
Berrocal Durán, Juan Carlos
Ortega Gómez, Ana María
Manjarrés Mórelo, Sandra Judith
Ossa , Armando José de la
Torre Quintana, Héctor Fabio de la
Caballero Conrado, Lia Fernanda
Keywords: Naturaleza jurídica
Estado Social democrático de Derecho
Estado de Derecho
Issue Date: 15-Jun-2023
Publisher: Corporación Universitaria Rafael Núñez, Barranquilla
Abstract: The rule of law and the social rule of law have been state models that are closely related by principles, objectives and configurative elements that they share. However, there are differences between the two models that arose due to historical events that occurred between the 19th and 20th centuries, which caused social demands that by then could not be realized from the rule of law, such as the European labor movement. , the Russian and Mexican revolutions, and the innovations adopted in the United States, were the basis for transforming the reduced liberal State into a complex political-administrative apparatus of all social dynamics; For this reason, it was necessary to implement a new state model that would solve the demands and demands of the time, thus configuring the social State of law. Although for decades Colombia has been a nation victim of subversive groups that over the years have undermined the foundations of the democratic State to anarchize the country in search of the protection of particular political interests, however, in 1991 an unprecedented event occurred that established itself as a memorable political phenomenon in the history of Latin America. Colombians saw the birth of a new political force that at first seemed just a social initiative by a group of university students, but civil empowerment is positioned as one of the most effective political instruments to generate structural changes in a country. In such a way that the least imperfect democracy is one in which the State generates the necessary institutional conditions and counterweights so that the Government establishes a climate of governability that confers autonomous power to society in favor of its economic, political and human development, that is, a government by, for and of the majority. The reason was very simple; It was not possible to achieve the welfare state or that much coveted social rule of law without a new social pact that will lay the foundations for new rules for the dynamics and national confluence of all sectors within a framework of respect, justice, transparency, accountability, political culture, ethics, morals and, most importantly, a Rule of Law.
Description: El Estado de derecho y el Estado social de derecho han sido modelos estatales que están estrechamente relacionado por principios, objetivos y elementos configurativos que comparten. Sin embargo, entre los dos modelos existen diferencias que surgieron a causa de eventos históricos que ocurrieron entre los siglos XIX y XX, que provocaron unas demandas sociales que para entonces no podían darse atención a partir del Estado de derecho, tales como el movimiento obrero europeo, las reivindicaciones populares provenientes de las revoluciones rusa y mexicana, y las innovaciones adoptadas en los Estados Unidos, fueron base para transformar el reducido Estado liberal en un complejo aparato político-administrativo de toda la dinámica social; por esta razón, se necesitó implementar un nuevo modelo estatal que solventara las exigencias y demandas de la época, configurándose así el Estado social de derecho. Si bien durante décadas Colombia ha sido una nación víctima de grupos subversivos que con los años han socavaron las bases del Estado democrático para anarquizar al país en procura del resguardo de los intereses políticos particulares, sin embargo, en 1991 ocurrió un hecho sin precedentes que se erigió como un fenómeno político memorable en la historia de América Latina. Los colombianos vieron nacer una nueva fuerza política que al principio parecía solo una iniciativa social por parte de un grupo de estudiantes universitarios, pero el empoderamiento civil se posiciona como uno de los instrumentos políticos más efectivos para generar cambios estructurales en un país. De tal manera que la democracia menos imperfecta es aquella en la que el Estado genere las condiciones y contrapesos institucionales necesarios para que el Gobierno establezca un clima de gobernabilidad que le confiera poder autonómico a la sociedad en favor de su desarrollo económico, político y humano, es decir, un gobierno por, para y de la mayoría. La razón era muy sencilla; no era posible la consecución del Estado del bienestar ni de ese tan codiciado Estado social de derecho sin un nuevo pacto social que sentará las bases de nuevas reglas para la dinámica y confluencia nacional de todos los sectores en un marco de respeto, justicia, transparencia, rendición de cuentas, cultura política, ética, moral y, lo más importante, un Imperio de la Ley.
URI: http://site.curn.edu.co:8080/jspui/handle/123456789/534
Appears in Collections:Derecho - Barranquilla

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
02_Documento consolidado PAT colectivo (FT-IV-015)_II SEMESTRE_IP_2023.pdfII SEMESTRE_IP_2023531,8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.